Med anledning av Covid-19

Coronaviruset som genom sjukdomen Covid-19 nu skapat en pandemi i världen påverkar oss alla. Folhälsomyndigheten gör, tillsammans med regeringen och andra myndigheter, ett fantastiskt arbete för att minska smittspridningen och skydda oss invånare. Många välfärdshjältar i vårt land sliter dag och natt för att våra medmänniskor ska få den bästa sjukvården och omsorgen som är möjlig. Till er vill vi rikta ett stort tack. Ni är riktiga förebild och visar oss alla – när samhället ställs inför utmaningar, då är vi som starkast. Tillsammans!

Covid-19 påverkar även vår verksamhet. Vi följer utvecklingen och uppmanar alla att följa Folhälsomyndighetens rekommendationer skarpt. Vi har alla ett ansvar att minska smittspridningstakten så att sjukvården hinner med. Vi ska skydda varandra och visa hänsyn. Riskgrupper måste kunna känna sig trygga och undvika smitta.

Vi har därför anpassat vår verksamhet och ytterligare åtgärder kan komma att vidtas. Vi kommer uppdatera denna sida löpande.

Våra kommunpolitiskt förtroendevalda som ingår i ordförandegruppen träffas varje måndag men har sedan den 23 mars gått över till digitala möten. Även kommunfullmäktigegruppen ses digitalt. Våra förtroendevalda uppmanas att hitta digitala lösningar till fysiska möten och att alltid göra riskbedömningar inför de möten som sker fysiskt. De som kan jobbar hemma till största utsträckning. Vi avböjer besök på expeditionen.

Vi kommer under denna period inte genomföra några kampanjer som strider mot uppmaningen om social distansering. Istället uppmanar vi samtliga att vara goda medmänniskor och hjälpas åt. Handla åt en äldre granne, ring dina släktingar som sitter i karantän. Sprid lite kärlek, inte virus!

Många av våra S-föreningar väljer att skjuta upp sin verksamhet. Här hittar du information från S-föreningarna och arbetarekommunen:

Arbetarekommunen
Motala arbetarekommun följer utvecklingen löpande och anpassar verksamheten efter hand. För frågor mejla motala@socialdemokraterna.se eller kontakta expeditionen via telefon.

Och kom ihåg: håll huvudet kallt, hjärtat varmt & händerna rena! <3

Vid frågor kontakta ordförande Johan Andersson, expeditionen eller de politiska sekreterarna.